چگونه یک برنامه بازاریابی بنویسیم؟
بازاریابی بخشی اساسی در موفقیت تجاری است. شما باید تصمیم بگیرید که چه مشتری هایی را هدف قرار دهید. می بایست در مورد چگونگی جذب و دسترسی به مشتریان جدید خود کار کنید.
شما باید اطمینان حاصل کنید که مشتریان فعلی خود را راضی نگه دارید و همچنین مرتباً تمامی فعالیت هایی که انجام می دهید را مرور کرده و بهبود ببخشید تا از رقبایتان جلو بیفتید. نوشتن یک برنامه بازاریابی به شما کمک می کند استراتژی بازاریابی خود را مشخص کرده و بهترین فعالیت ها و کانال ها را برای بازاریابی محصولات یا خدمات خود شناسایی نمایید.
به یاد داشته باشید که بازاریابی به خودی خود تضمینی برای فروش نخواهد بود، اما با اتخاذ یک برنامه منسجم و کاملاً تحقیق شده، شانس ایجاد روابط طولانی مدت و سودآور بسیار بیشتر است.
چرا به یک برنامه بازاریابی نیاز دارید؟
داشتن و نوشتن برنامه بازاریابی می تواند به شما کمک کند:
بازار هدف خود را شناسایی کنید و اینکه محصولات یا خدمات شما چگونه می تواند به نفع مشتریانتان باشد.
مشخص کنید که چگونه می توانید مشتری جدید جذب بنمایید.
چگونه مشتریان فعلی تان را به ادامه خرید محصول یا خدمات تشویق کنید.
اهداف و چارچوب زمانی را برای فعالیت های بازاریابی خود تعیین نمایید.
یک استراتژی را برای دستیابی به مخاطبان هدف خود ترسیم کنید؛ از جمله: پیام ها، کانال ها و ابزار هایی که استفاده خواهید کرد.
فعالیت های بازاریابی خود را ارزیابی کنید.
بودجه بازاریابی تهیه کنید و بازده سرمایه گذاری خود را مشاهده نمایید.
۱. تحلیل بازار بیزینس تان
تحقیقات بازار می تواند به شما در درک نقاط قوت، ضعف و فرصت هایی که می توانید از آن ها استفاده کنید، کمک کند. تجزیه و تحلیل تجارت و رقابت حوزه بیزینسی شما، می تواند کمک کند جایگاهتان را در بازار مشخص نمایید.
تجزیه و تحلیل رقابت خود برای شناسایی نقاط قوت و ضعف مهم است و در نوشتن استراتژی بازاریابی و آنچه در کسب و کار شما منحصر به فرد است موثر خواهد بود.
از تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدید ها برای کمک به شناسایی کارهایی که کسب و کار شما بهتر می کند، کاربرد دارد.
۲. تعیین اهدافتان
هنگامی که در مورد کسب و کار و جایگاه آن کاملا اطمینان حاصل کردید، می توانید در مورد آنچه می خواهید بدست آورید فکر کنید. به اهداف اصلی شغلی خود فکر کنید، چه به اندازه شغل شما باشد، چه برنامه های توسعه یا فروش مورد نظرتان باشد.
اهدافی مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و با زمان محدود تعیین نمایید تا شانس موفقیت خود را در دستیابی به آن ها افزایش دهید.
۳. مشخص کردن استراتژی های بازاریابی
در نظر بگیرید که چه فعالیت، فرآیند یا قیمتی در بازاریابی به شما در دستیابی به آن ها کمک می کند. فعالیت های بازاریابی متناسب با تجارت و مشتریان خود را امتحان و انتخاب نمایید. به عنوان مثال: اگر می خواهید بزرگسالان جوان را هدف قرار دهید، تبلیغات روزنامه ممکن است به اندازه یک کمپین رسانه های اجتماعی موثر نباشد.
انتخاب فعالیت های متعدد که مکمل یکدیگر باشند روش خوبی برای کمک به شما در انتقال پیام شماست.
۴. تعیین بودجه بازاریابی
دانستن اینکه چقدر می توانید برای بازاریابی هزینه برای موفقیت در تجارت شما حیاتی است.
هنگام تهیه بودجه بازاریابی، اطمینان حاصل کنید که فقط برای فعالیت هایی که در اهداف فعلی بازاریابی شما نقش دارند هزینه می کنید. دقت کنید که تنها گزینه هایی را انتخاب نموده که بیشترین بازدهی را برای بیزینس شما دارند.
۵. برنامه بازاریابی خود را به روز نگه دارید
ارزیابی فعالیت های بازاریابی مهم است. تجزیه و تحلیل نتایج و آگاهی از روند های جدید بازاریابی برای به روز نگه داشتن برنامه بازاریابی و رسیدن به اهداف شغلی تاثیر زیادی در موفقیت شما خواهد داشت.
مطالب مرتبط:
- بازاریابی محتوا یا content marketing
- بازاریابی B2B و بازاریابی B2C و درک تفاوتهای آنها
- بازار کار دیجیتال مارکتینگ
برچسب ها: بازاریابی ، بازاریابی محتوا ، بازاریابی دیجیتال ، بازاریابی چریکی