شتاب دهنده چیست؟ (بخش2)
این روزها با رشد روزافزون شکلگیری استارتاپ در کشورمان کلمهی شتابدهنده نیز زیاد به گوش میخورد و بسیاری از افراد با این مفهوم آشنایی ندارند.
روش کار شتاب دهنده ها
شتاب دهنده ها شرکت هایی هستند که برای رشد ایده های جدید سرمایه گذاری می کنند. آنها به صاحبان ایده ها و استارتاپ ها کمک می کنند تا بتوانند تعریفی صحیح و نمونه اولیه مناسبی از کالا و یا خدماتی که قصد نوآوری در آن صنعت را دارند ارائه دهند. آنها همچنین در تعیین هویت مشتری های هدف و تامین منابع نظیر سرمایه و نیروی کار به صاحبان ایده ها یاری می رسانند. برنامه هایی که شتاب دهنده ها ارائه می دهند معمولا از لحاظ زمانی محدود هستند و در اکثر مواقع این بازه زمانی در حدود ۳ ماه می باشد و سعی میکنند در این بازه زمانی با فراهم آوردن اندکی سرمایه و محل کار و امکانات برای صاحبان ایده ها به آنها در رسیدن به هدفشان کمک کنند.شتابدهنده های استارتاپ همچنین در طول هفته کلاس های آموزشی برای صاحبان ایده ها و اعضای تیم تدارک می بینند. در واقع یکی از بزرگترین فرصت هایی که در این مدت زمان کوتاه نصیب صاحبان ایده ها می شود ارتباط و اتصال آنها با شبکه ایی از متخصصین، کارآفرینان، فارغ التحصیلان رشته های مدیریت کسب و کار، سرمایه گذاران و همینطور مدیران شرکت های دیگر می باشد. معمولا بعد از پایان این دوره زمانی، صاحبان ایده ها به همراه تیم خود در یک مجلس مجلل و باشکوه و در حضور تعداد زیادی از سرمایه گذاران به معرفی و نمایش طرح های خود می پردازند.
چالشهای رفتاری، مالی، فکری، بازارشناسی و شناسایی درست هدف از برجستهترین مشکلاتی هستند که کسبوکارهای نوپا با آنها روبرو میشوند. این چالشها قابل برطرف شدن هستند ولی در بیشتر موارد سبب میشوند استارتاپها با شکست روبرو شوند. بیشترین دلیل تأثیر چالشهای موجود در شکست سریع استارتاپها عدم تجربهی کافی و نبود حمایت کننده است.هر چند برخی از افراد فکر میکنند عدم حمایت مالی میتواند مشکل بزرگی برای یک استارتاپ باشد اما تجربه این را نشان داده است که هر چند مشکلات مالی جرقهای برای آغاز پروژه شکست استارتاپها است ولی مشکل عمده عدم حمایت و تجربه در زمینههای فکری، بازارشناسی، پیداکردن هدف و مواردی از این دست است.
اكوسيستم استارتاپ ها
دلایل و زمینه های اهمیت استارتاپ ها در كشور
.1 پیوند استارتاپها با خلق دانش و اثر آن بر فرایند توسعه کشور
.2 کمک به انتقال و بومیسازی دانش و فناوری در کشور
.3 متنوعسازی منابع درآمد تولید ملی
.4 متنوع سازی زمینههای سرمایه گذاری اقتصادی در کشور
.5 سرمایهگذاری جهت رشد سرمایه و منابع انسانی کشور در حوزههای دانش/ فناوری بنیان
.6 قدرت و امکان رشد بالا و سریع استارتاپها در قیاس با سایر بخشها
.7 نشر فرهنگ خلاقیت و نوآوری و تقویت فرآیند تجاری سازی و تبدیل دانش به محصول دارای ارزش اقتصادی بالا
.8 تأثیر رشد این فرهنگ بر کاهش سطح بیکاری میان جوانان، مشارکت عمومی در حل مسئلۀ اشتغال، رشد و تولید
.9 فرصتهای شغلی در کشور
بصورت خلاصه میتوان گفت شتابدهنده، مرکزی است که امکان رشد سریع و صحیح شرکتهای استارتآپی را مهیا میسازد. از آنجایی که تعداد قابل توجهی از صاحبان ایدهها و نوآوری ها از توانایی و قدرت مالی کافی و یا دانش و شبکه بازاریابی کافی برای توسعه کسب و کار خود برخوردار نیستند، شتابدهنده مجموعهای کامل از خدمات مورد نیاز برای رشد یک کسب و کار نوپا را نظیر منابع مالی، انواع مشاوره، فناوریها و تجهیزات مختلف و همچنین فضایی را جهت استقرار شرکت نوپا در یک بازه زمانی تقریبا کوتاه در اختیار استارتآپهای نوپا قرار میدهد.
در حقیقت اصلیترین رسالت شتابدهنده، تقویت یک استارت آپ (شرکت نوپا) و تبدیل کردن آن به شرکتی است که بعد از خروج از حمایت شتاب دهنده بتواند به تنهایی در بازار رقابت نموده و رشد کند.
فعالیت و مراحل کاری شتابدهنده مرکز نوآوری لیزر
طرح ايجاد برترین مرکز نوآوری و شتاب دهنده تخصصی به منظور حمايت از استارتاپهاي حوزه فناوري های لیزر جهت حضور موفق در بازارهای ملی و بین المللی با هدف
1- ايجاد مزيت رقابتي پايدار در داخل كشور و منطقه
2- تکمیل و گسترش اکوسیستم محصولی و کسب و کاري در حوزه لیزرهای صنعتی و پزشکی
3- بهره گيري از توانمندي هاي مرکز ملی لیزر ایران و مجموعه هاي مرتبط
4- ايجاد جريان مداوم ارزش آفريني براي مجموعه های ذی نفع
5- بهره مندي حداكثري از پتانسيلهاي زيرساختي و فني كشور میباشد.
كاركردهای اصلی شتابدهنده چیست؟
تامين سرمايه در ازاي سهام (5 تا 20درصد)
تامین زیرساخت های لازم در حوزه لیزر
آموزش هاي تخصصي
ايجاد دسترسي به مربيان كسب و كار و كارآفرينان با تجربه براي انتقال دانش و تجربه
ارتباطات راهبردي با شركت ها، سازمانها و شبكه هاي مشتريان
پرورش: ايجاد فضاي تجربه كردن هاي مديريت شده در مدت زمان محدود
ترويج پشتكار و نترسيدن از شكست
جلب توجه رسانه ها، تبليغات و بازارايي غير مستقيم براي استارتاپهاي تحت پوشش
منتورينگ حرفه اي و موثر
حوزه های تمركز شتابدهنده
خدمات كلي شتابدهنده به صورت زیر میباشد :
تيم سازي و خدماتي منابع انساني
تامين سرمايه در سطح كلان
ساختار سازي شركتي
دفتر كار، تجهيزات و امكانات
خريد و ادغام شركت ها
توسعه منطقه اي و بين المللي
زیرساخت های لازم در فناوری لیزر
پيش نيازهای راه اندازی شتابدهنده شامل موارد زیر میشود
تامين فضاي كاري
تامين تجهيزات اداري، سخت افزارها، نرم افزارها، تامين هزينه هاي مصرفي و تبليغات
تامین زیرساخت های ضروری سخت افزاری و نرم افزاری فناوری لیزر
همكاري در تامين هزينه هاي آموزشي و توليد محتوا
معرفي و ارائه همكاري راهبردي
حمايت از حضور و معرفي استارتاپها تحت پوشش در نمايشگاه ها و همايش ها
تسهيلگري و همكاري در ارائه خدمات مالي و حقوقي
و...
مزایای حضور در شتاب دهنده
1. به تایید رساندن فرضیات
2. افزایش سرعت در یادگیری و پرش از منحنی یادگیری
3.شتاب گرفتن در رشد، سرعت گرفتن در توسعه
4. افزایش اعتماد و تقویت اعتبار
5. تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان
6.قرار گرفتن در رادار رسانه ها و مخاطبان
7. جذب استعدادهای برتر
8.ایجاد روابط بهتر و بیشتر و توسعه شبکه های ارتباطی
9.پیوست به جامعه استارتاپی
10.پیشگیری از مشکلات و کاهش ریسک
11.محک زدن مدوام
برچسب ها: تکاپو ، استارت آپ ، اشتغال ، امایش سلامت سرزمین ، شتاب دهنده